- Antom

Przejdź do treści

Menu główne:

Pompy > Pompy wyporowe


Pompy łopatkowe Serii "P" mogą być stosowane do przetłaczania wielu różnych cieczy, od niskiej lepkości (paliwa), aż po produkty bardzo lepkie, korozyjne, abrazyjne lub ciecze o dużej gęstości (nawet 200 000 cSt) i słabych właściwościach smarnych (np. asfalt).








Załadunek - rozładunek autocystern i cystern kolejowych
Idealnie spisują się przy załadunkach/rozładunkach cystern gdyż można je uruchomić na sucho, nie trzeba wyposażać instalacji w czujniki suchobiegu i potrafią spompować medium "do końca" zasysając po zakończeniu pompowania powietrze i wstępnie przedmuchując rurociąg ssawny, tłoczny i samą pompę. Bardzo istotną zaletą jest możliwość dwukierunkowej pracy, co upraszcza instalację i ułatwia ich obsługę.



Prosta zasada pracy, niskie prędkości obrotowe to gwarancja długiej żywotności - tak samej pompy jak i jej elementów składowych (łożyska, uszczelnienie mechaniczne).

 


 
Wersje materiałowe:
    • żeliwo
    • stal kwasoodporna

Łopatki mogą być wykonane z polimerów lub metalu.

Pompa może być wyposażona w płaszcz grzewczy na parę/olej lub elektryczny.




Łopatki jako główny element eksploatacyjny stanowią ułamek wartości pompy, a ich wymiana wymaga jednego klucza (demontaż pokrywy) i zajmuje zwykle kilkanaście minut. W typowych warunkach żywotność łopatek mierzy się w latach. Całą operację wymiany można dokonać bez demontażu pompy ze stanowiska.

Naprzemiennie ułożone łopatki pozwalają pracować pompie w obie strony - wystarczy zmienić kierunek pracy silnika. Takie rozwiązanie upraszcza instalację, a sama pompa nie jest wrażliwa na przypadkowe uruchomienie jej w przeciwną stronę.

Wbudowany wewnętrzny zawór bezpieczeństwa likwiduje potrzebę dokupywania dodatkowych elementów armatury.

Pompa jest wyposażona jest w proste uszczelnienie mechaniczne pojedyncze, podwójne lub uszczelnienie sznurowe. Ze względu na niskie prędkości obrotowe żywotność uszczelnienia przekracza kilkukrotnie żywotność podobnych uszczelnień w pompach wirowych czy zębatych.


Stałość charakterystyki pracy pompy w długim okresie
Z uwagi na automatyczną regulację łopatek charakterystyka pracy pompy pozostaje niezmienna w czasie - zarówno nowa, jak i używana pompa ma identyczną wydajność i wysokość podnoszenia. Kompensacja zużycia łopatek gwarantuje stałą, wysoką szczelność wewnętrzną, która przekłada się na wysoką sprawność i mniejsze zużycie energii elektrycznej.

 
Terminale paliwowe



Pompy łopatkowe Blackmer są powszechnie wykorzystywane na terminalach paliwowych na całym świecie i zastępują starą technologię używania pomp wirowych i zębatych. Dlaczego? Obrazuje to poniższa animacja:

Wraz ze zmianą poziomów w zbiornikach źródłowym-docelowym, zmieniają się ciśnienia na ssaniu i tłoczeniu - zmusza to pompę wirową do pracy w bardzo niekorzystnych warunkach - przez większą część czasu. Skutkuje to bardzo niską efektywnością - średnio 40%. Kolejne negatywne konsekwencje takiego stanu rzeczy to duże ugięcie wału przyczyniające się do szybkiego zużycia uszczelnień mechanicznych, łożysk oraz zjawisko kawitacji, które niszczy korpus i wirnik.

Pompy łopatkowe często są wybierane przez klientów zmęczonych serwisowaniem pomp zębatych i ślimakowych, a do najczęściej zgłaszanych zastrzeżeń należą:
  • Zębnik jest bardzo drogi - często jego cena stanowi 70% wartości nowej pompy
  • Nie lubią rzadkich mediów
  • Zębnik jest bardzo wrażliwy na zanieczyszczenia
  • Nie mogą pracować na sucho wiec trzeba instalować czujniki suchobiegu
  • Nie mogą spompować do końca
  • Z czasem ich wydajność i ciśnienie spada
  • Niszczą strukturę produktu
  • Czasem mają więcej niż jedno uszczelnienie mechaniczne. Ślimakowe czasem mają aż 4 uszczelnienia
  • Niższa sprawność, która z czasem spada jeszcze bardziej


Pompy łopatkowe są odpowiedzią na wszystkie powyższe zastrzeżenia w stosunku do pomp wirowych, zębatych i ślimakowych.


Krzywa charakterystyki:
Wyposażając agregat pompowy w falownik można płynnie regulować wydajność układu bez zmiany ciśnienia.







 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego